Pages

Tuesday, May 25, 2010

Mak baru.. adik baru

Ini kisah student saya..


Sekarang ni musim peperiksaan, ada seorang student A tu tak hadir. Semangat ingin tahu tu meluap-luap le.. dah lama tak datang, mula dari hari pertama exam sampai nak tiba hari akhir exam.

Bila di tanya pada kawan2nye.. ada yang beri jawapan

1. Cikgu, A ke sabah

2. Abg A kawin

Dan ada jawapan yang nakal " Bapa A Kawin"

Saya pun secara automatik," Saya doakan bapa awak kawin lain, dapat mak baru.. kalau ada rezeki dapat adik baru". Satu kelas ketawakan pelajar nakal ni.. dia pulak menunduk malu-malu..

Saya berkata" kalau kita mengata pada bapa atau ibu orang lain... samalah macam kita mengata pada ibubapa sendiri.. lain kali jangan nak sedap mulut aje... dok mengata bapa orang ni... bapa orang tu..."

Moralnya.. jika nak mengata kat orang tu berhati-hati, jangan ikut mulut saja.. bila kena diri sendiri mula nak terasa... kalau nak mengata tu perkara yang baik-baik cukup le..
"kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa"

4 comments:

Unknown said...

menarik pandangan tu...
nanti saya akan dtg lagi..

salam kenal

Unknown said...

sampai sekarang makcik masih x nampak beza konsep mengata, mengumpat dan memfitnah.

penjejak maya said...

salam,

begitulah peranan guru mendidik pelajarnya..

Guru said...

selalu gak mengata orang ni muni...
bilalah nak insaf agaknya ya